Night Diamond Bloody Red Glow

Pages

Monday, April 7, 2014

Hasil Karya Tugasan 4 (Arca Binaan Daripada Botol Plastik) -The Making Of-

Hey hey, Mirz disini. 
Yea, org kate lawak gak bile saya asyik mulakan post baru dgn ayat di atas.
Bukan apa, saya sendiri tak tahu nk mula ayat camne, hahak.



Apapun, saya ada buat hasil tugasan 4 sajer2, 
sbb ex-guru seni saya ada minta untuk buatkan arca binaan nih sbagai
rujukan untuk pelajar. Jadi okeyh, klu utk pelajar, saya cube bwat. 


Untuk pengetahuan kamu, saya buat bentukkan arca nih dalam sehari (10 jam)
Dan warna sebahagian shaje dlm 5 jam (hari berbeza sbb ada hal lain)
Saya tak warnakan sepunuhnyer supaya pelajar dpt lihat 'isi' nya. 
Saya cuma menggunakan beberapa botol air mineral (14 botol rasenyer, tak kira)
2 botol minyak, dan 2 botol air saiz besar. Bahan untuk lekatkan, saya cuma menggunakan 
cellotape (satu gulung saiz sederhana) dan gam UHU untuk mata ikan nyer. 

....merancang.....


Pada mula nyer saya nk buat 'hammerhead shark' tapi ubah kepada shark biase jer. 
Saya start buat sketch haiwan pilihan saya dan bahagikan badannyer kpd beberapa 'section'. 
Lepas tu, saya merancang camne nk bentukkan ikan nih gne botol berbentuk cylinder nih.....


Nasib jugak ada kumpul barang terbuang... 
Saya ambik botol yg lembut supaya senang nk bentukkan nanti. 
Ad gak ambik botol bentuk2 len tapi fokuskan dlm 3 jenis botol shaje
supaya saya tak serabut nanti.


Mengukur, saya boleh lak terkeliru antara lebar dan panjang.
Tapi nasib la gak cukup2 mkn saiz nyer lepas da siap. Jadi ukur tu betul2.
Ukuran minimum: Lebar; 45cm. Tinggi; 25cm.

...Peralatan yang digunakan...


Saya guna pemotong paip (jenama Jiepa, mesti ada), gergaji jenis kasar (crosscut saw), 
gunting multi-purpose (jenama Scotch) dan cellotape (jenama Loytape).
Cloth tape ataupun getah saya cume gna utk sementara supaya botol nyer tak 'bergerak'. 
Gergaji halus xde 'grip' atau terlalu licin untuk memotong botol besar.



Saya sendiri tak tahu mcm mana nak mula, jadi saya start buat ekornyer dahulu.
Pada mulenyer saya nk buat rangka arca menggunakan dawai tapi saya malas 
nak tahan dawai nyer dan patri, terlalu ambil byk masa.
Jadi ikot jerla cara simple2 jer. 



Dengan ikhlas nyer, saya masih tak tahu mcm mana nak mulekan, hahak. 
Mase ni saya 'main-main' botol, letak sana letak sni. 
Botol paling besar saya jadikan badannya atau 'perut' dan botol saiz sederhana untuk ekornya. 
Saya ada jugak ambik kepingan botol lain dan 'terbalikkan' bentuk nyer.
Ikotla logic dan kretiviti sendiri sampai dpt bentuk yang sesuai. 


Guna pemotong paip nih sgt memudahkan kerja. 
Tak payah nak sakitkan tangan memotong bahagian paling keras kat botol. 
Cara potong; ikot seperti dlm gambar tuh pastu putarkan botol nyer. 


Masa nih saya cube ikot apa yang saya rancang; buat hammerhead shark. 
Tapi nampak agak kelakar dan tak seimbang jadi saya ubah.
Saya tak sanggup nk potong kepala nyer sbb tak cukup bahan.
Sebelum lekatkan, gne getah untuk 'testing'.


Lagi comel kan? buat simple2 pun dah okey jer. hahak
Saya start buat sirip ikan nyer.....
Bile buat sirip agak senang skit, cume kne gne byk botol dan potong sna sni.
supaya die tak 'flat' dan tahan lasak. 
Pastikan klu nk buat sirip sebelahnya terbalik dari yang sirip pertama. 


Tadaa, bentuk sudah siap!
Terpaksa buat ubah suai dan beza apa yang dirancang 
mengikut bentuk botol apa yang tinggal. 
Skrang untuk warnakan...


Saya guna acrylic untuk warnekan arca nih sbb itu shaje yang
saya ada dan warna yang boleh melekat kat plastik.
Saya try gne spray tapi warnanyer luntur. 

Jadi kne pikir betul2, klu nak gne spray, carik spray yang khas
untuk spray botol. Klu gne cat acrylic, pastikan ada lebih daripada cukup. 
Kamu boleh gne jugak pen Sharpie tapi ambik masa lama sgt untuk siap dan kering.
Ada lagi satu kamu leh gne, plastic dyes, saya tak cube sbb
tak tahu kat mane jual dye nye, jadi, sorry, jgn tanye saya.


Tambah lar skit 'detail' kat arca nyer supaya arcanya ada characteristic.

Yadayadayadayada, Siap!
Sorrylar saya tak dpt nak terangkan dgn jelas. 
Kamu terpaksa cuba sendiri barula paham. 
Boleh jer saya tendang pintu rumah kamu dan datang untuk tolong.
Tapi, skarang nih saya agak busy nak siapkan lukisan yang orang beli.

 Tapi tak perlu malu klu nk tanya soalan. Leh tanya kat WeChat.
Klu kat facebook, saya takkan add kamu klu kamu tak masok group Seni Visual.
Okeyh tu jerla, pastikan merancang dahulu sbelum nak mula. 
Harap nih dpat membantu skit untuk kamu.

Sekian~
Semoga maju jaya! 

6 comments:

  1. eh? cmne bule muncul sirip tu? gune btol asing then lekatkn kt body ikan tu ke? ==" sy pn bt ikan gk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yupz, tapi sebelum tu botol nyer 'diterbalikkan'. Maksudnye bukan ikut bentuk asal botol. Jadi die takde ar bentuk cylinder sangat, bru senang nk lekat.

      Delete